Den 1. december afholdtes det syvende julemarked på
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet med et besøgstal på godt 1.600
        
        
          gæster - godt 500 mere end året før. Også antallet af stande
        
        
          var forøget til i alt 25. Derudover var der arbejdende værk-
        
        
          steder samt musikalske indslag fra
        
        
          
            Islanders, Shanty Five
          
        
        
          og
        
        
          museets shantygruppe
        
        
          
            Capstan
          
        
        
          , der under Carl-Johan Grabes
        
        
          ledelse efterhånden er nået op på et halvt hundrede mand.
        
        
          Afslutningsvis kan nævnes, at Poul Holm, Morten
        
        
          Hahn-Pedersen, Mette Guldberg, Svend Tougaard og Thy-
        
        
          ge Jensen i årets løb har medvirket i en række udsendelser
        
        
          i TV og radio.
        
        
          
            PR-virksomhed
          
        
        
          I samarbejde med Byhistorisk Arkiv, Esbjerg Museum og
        
        
          Esbjerg Kunstmuseum udgav Fiskeri- og Søfartsmuseet to
        
        
          halvårsprogrammer, som omdeltes til relevante institutioner
        
        
          samt museumsforeningens medlemmer. Udgivelsen af pro-
        
        
          grammerne var støttet af Esbjerg Kommune.
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseets primære reklamevirksomhed
        
        
          foregår via markedsføringssamarbejdet
        
        
          
            Jyllands Attraktio-
          
        
        
          
            ner
          
        
        
          . Gennem dette samarbejde har Fiskeri- og Søfartsmu-
        
        
          seet i det forgangne år distribueret 450.000 eksemplarer af
        
        
          en ny og revideret hvervebrochure. Ved siden af denne mar-
        
        
          kedsføring annoncerer museet i diverse turistguider, lige-
        
        
          som der løbende foretages udbygninger og ajourføringer af
        
        
          museets hjemmeside samt udsendes redaktionelt stof til
        
        
          såvel den skrivende som den elektroniske presse.
        
        
          I marts og i maj var Fiskeri- og Søfartsmuseets akvarie-
        
        
          ombygning emne for to udsendelser i det lokale TV-Esbjerg,
        
        
          som viste udsendelserne 500 gange i et sløjfeprogram hen
        
        
          over en uge. Formålet med udsendelserne var at orientere
        
        
          lokalområdet om arbejdet og forhåbentlig vække interesse
        
        
          for besøg på museet, når det nyrenoverede og udvidede akva-
        
        
          rium åbnede til juni. Udsendelserne var sponsoreret af hen-
        
        
          holdsvis J&B Enterprise A/S og Cowi Consult.
        
        
          I anledning af åbningen af det nye akvarium søsatte
        
        
          Fiskeri- og Søfartsmuseet med økonomisk støtte fra Ribe
        
        
          Amt i 2002 en række ekstraordinære reklametiltag. Det drej-
        
        
          ede sig blandt andet om et øget antal målrettede annoncer,
        
        
          opsætning af et kæmpe reklamebanner på akvariets sydmur
        
        
          og sidst - men ikke mindst - reklamer i radio og TV. Speci-
        
        
          elt TV-reklamer er bekostelige, men via et fortrinligt sam-
        
        
          arbejde med Esbjerg Turistkontor, Esbjerg City Foreningen
        
        
          og en række af Esbjergs øvrige attraktioner lykkedes det at
        
        
          sammensætte en pakke af reklamer i et antal, som gjorde det
        
        
          muligt at op nå visse rabatfordele, hvorved hver enkelt an-
        
        
          144
        
        
          
            Ved årets julemarked havde de mindste gæster blandt andet mulig-
          
        
        
          
            hed for at svinge smedehammeren.