29
Skibsproviantering – et serviceerhverv i forandring
Af Richard Bøllund
Skibsprovianteringerne, der tidligere lå i et stort antal tæt
ved kajen i de fleste danske havnebyer, tilhører en snart
overstået æra i dansk havnehistorie. Denne artikel søger
primært at belyse skibsprovianteringernes rolle og funktion
i forhold til søfarten i perioden ca. 1950-2000, men giver af-
sluttende også forklaringer på nedgangen og forandringerne
i erhvervet. Den er blevet til på baggrund af interviews med
og beskrivelser fra forhenværende indehavere af Kaj Holms
Skibshandel i Vejle, Jensen & Thomsens Skibsproviantering
i Esbjerg samt J. P. Jensens Skibsproviantering i Esbjerg.
Emnet findes kun sporadisk behandlet i diverse skriftlige
fremstillinger.
1
Artiklen er det foreløbige resultat af museets
indsats for at afdække og formidle erhvervets historie. Målet
er på længere sigt at anvende den indsamlede viden og det
erhvervede inventar og genstande fra omtalte forretninger
til at genopføre en skibsproviantering som en permanent del
af museets formidling på Frilandsafdelingen.
Skibsproviantering i ældre tid
Proviantering og udrustning af skibene til kortere eller læn-
gerevarende rejser har altid krævet nøje planlægning og be-
regning af de mængder proviant m.v., som skulle med om
bord. Ikke mindst i sejlskibstiden krævede besætningens
antal et større logistisk arbejde at få skaffet og bragt alle
nødvendigheder om bord. Torben Abd-El Dayem har be-
skæftiget sig med emnet i sine beskrivelser af den danske
ekspedition til Ceylon og Indien i 1618-1622. I bogen „Det
Ostindiske eventyr” gives en udførlig beskrivelse af skibe-
nes udrustning
2
. Klargøringen af skibene til rejsen tog flere
måneder, og der var livlig aktivitet på Holmen i København,
hvor skibene lå frem til afsejlingen den 29. november 1618.
Håndværkere og daglejere var forhyret til at klargøre far-
tøjerne, og på kajen har det vrimlet med mennesker, som
fragtede varer til skibene. Proviant og anden udrustning
skulle bringes fra Proviantgården og krudt og kugler fra Tøj-
huset. Varerne kom også langvejs fra i vognlæs eller sejlet
dertil i pramme. Der er eksempelvis bragt tønder med fersk-
vand fra Vedbæk til drikkevand om bord. Fade med rhinsk
vin er også blevet bragt dertil, røbes det i regnskaberne.
Hvor meget der skulle med på denne sejlads, har været
nogenlunde fastlagt ud fra en standard, man opererede med
på den tid. Rationerne for flådens besætning blev fastlagt på
et møde i Det Brede Råd den 14. november 1618. Rationen
indeholdt følgende: Brød - 3½ pund ugentligt, smør - ¾
pund ugentligt, kød - 3 dage ugentligt, hver dag ¼ pund
flæsk og ½ skålpund oksekød, fisk - 4 dage ugentligt, hver
dag ¼ pund klipfisk, øl - 1 kande pr. dag samt en lille tår
brændevin hver morgen (1 sjettedel „møtschen”). Når der
ikke er overensstemmelse mellem den samlede mængde fø-
devarer bragt om bord på Den Ostindiske Flåde og antallet
af besætningsmedlemmer, er den sandsynlige forklaring,
som Abd-El Dayem også kommer ind på, dels at fødevarer-
ne ikke kunne holde sig friske på en længerevarende rejse,
og dels at mange besætningsmedlemmer på den tid døde
undervejs af forskellige sygdomme, bl.a. skørbug
3
. Man har
altså kalkuleret med et naturligt frafald i besætningen, og
selvom der sikkert er blevet provianteret undervejs på de
længere rejser, med hvad man kunne opdrive af eksotiske
varianter til kosten, har rationerne ikke været tilstrækkelige
til at dække bl.a. behovet for vitaminer m.m. Det skal ikke
1...,19,20,21,22,23,24,25,26,27,28 30,31,32,33,34,35,36,37,38,39,...192