19
(VEMHUJ +DUZLFK L
RJ GHQ ÀN L
I¡OJHVNDE DI HQ
endnu større færge,
:LQVWRQ &KXUFKLOO
'LVVH IDUW¡MHU UHSU -
senterede en markant innovation i DFDS’ passagerfart, idet
ELOHU NXQQH N¡UH GLUHNWH RP ERUG Sn I UJHUQHV YRJQG N
Dermed tilfredsstillede de behovet for passagerer på bilfe-
ULH 6DWVQLQJHQ Sn ELOI UJHU YDU YHOO\NNHW RJ JDY VRP GHW
tydeligt fremgår af Figur 6 - en betydelig vækst i Esbjerg-
UXWHUQHV SDVVDJHUWDO )UD
RJ IUHP WLO
On Y NVWUD-
WHQ L RYHUI¡UVHOVWDOOHQH GH ÁHVWH nU PHOOHP RJ SURFHQW
'HUHIWHU LQGWUnGWH HQ VWDJQDWLRQ
Flere og større færger blev introduceret i løbet af
·HUQH VRP VYDU Sn GHQ VWLJHQGH HIWHUVS¡UJVHO 'H WR Q\-
bygninger
'DQD 5HJLQD
fra 1974 og
'DQD $QJOLD
fra 1978
JMRUGH PHG GHUHV NDSDFLWHW Sn KHQKROGVYLV
RJ
SDVVDJHUHU JRG I\OGHVW Sn (VEMHUJ +DUZLFK RYHUIDUWHQ
Yderligere havde Esbjerg i 1980’erne regelmæssige anløb
DI EODQGW DQGHW GHQ WLGOLJHUH ÀQVNH I UJH
'DQD *ORULD
og de
tidligere svenske færger
Tor Britannia
og
Tor Scandinavia
I højsæsonen var to færger beskæftiget på Esbjerg-Harwich,
hvilket var tilstrækkeligt til at sikre en daglig afgang i begge
UHWQLQJHU , ODYV VRQHUQH VHMOHGH ÁHUH DI ')'6· 1RUGV¡
skibe krydstogter i Middelhavet og Caribien, hvilket vidner
om den høje standard ombord
21
(VEMHUJ +DUZLFK RYHUIDU-
ten var fortsat den vigtigste rute i DFDS’ netværk, og det
')'6 IHMUHU SDVVDJHU QU
)RWR (UKYHUYVKLVWRULVN
$UNLY
0 6 :LQVWRQ &KXUFKLOO VHMOHGH Sn ')'6 (QJODQGVUXWHU IUD (VEMHUJ IUD
RJ IUHP WLO EHJ\QGHOVHQ DI
HUQH 2OLHPDOHUL DI 6¡UHQ
%UXQRH WLOK¡UHQGH (VEMHUJ +DYQ
1...,9,10,11,12,13,14,15,16,17,18 20,21,22,23,24,25,26,27,28,29,...204