En tænketank for Vadehavet
I Vadehavsområdet har man samarbejdet om forvaltningen
på tværs af landegrænserne i 30 år. Turismen er i de senere
år blevet ofret stadig mere opmærksomhed, og Det Inter-
regionale Vadehavssamarbejde tog inden årtusindskiftet ini-
tiativ til etableringen af en turisme-tænketank med delta-
gelse af både eksperter og lokale lægfolk fra de tre vade-
havslande. Dette såkaldte Netforum barslede i 2000 med en
række forslag i rapporten
Bæredygtig udvikling af turismen
og den rekreative udnyttelse i Vadehavsregionen
4
.
Netfo-
rums medlemmer er f.eks. enige om, at
det vigtigste grund-
lag for udviklingen af en bæredygtig turisme er at bevare
det enestående landskab, naturen, de kulturhistoriske vær-
dier samt opretholde lokalsamfundene.
Gruppen foreslår
bla. at man:
• beskytter naturværdierne
• betoner de kulturelle og historiske værdier
• forbedrer informationen til turisterne
• forbedrer bæredygtige transportformer til og inden for
regionen
• bibeholder variationen i udbudet af rekreative aktiviteter,
men undgår aktiviteter der har uønsket virkning på natu-
ren eller andre interessegrupper. Dette bør undgås ved
hjælp af fleksibel zonering
• anvender forsigtighedprincippet i situationer hvor der er
risiko for, at naturværdier lider permanent skade
Nogle af Netforums forslag er lige til at føre ud i livet. Både
turistbranchen og lokalbefolkningen kan i princippet tage
initiativet. F.eks. har man i Holland udarbejdet et ’adfærds-
kodeks’ til besøgende: korte og forståelige anvisninger om,
hvordan man bør færdes i den hollandske del af Vadehavet.
Det interessante er, at materialet er udarbejdet af forskelli-
ge interessenter og myndighederne i fællesskab, hvilket sik-
rer opbakning bag budskabet og forståelse for andres syn på
sagen. Alle parter har samtidig en fælles interesse i at distri-
buere materialet, så det når ud til turisterne.
Andre af forslagene er umiddelbart opgaver for myndig-
hederne. At beskytte naturværdierne, at anvende forsigtig-
hedsprincippet og arbejde for bæredygtige transportfor-
mer, er først og fremmest op til de politiske beslutningsta-
gere. Men som Netforum siger, bør myndighederne indlede
kommunikationen mellem lokalbefolkning, brugere og
interessegrupper så tidligt i beslutningsprocessen som
muligt.
På Fanø samarbejder den lokale Agenda 21-gruppe såle-
des med den kommunale forvaltning, hvilket betyder, at
gruppen orienteres om f.eks. sager om anlæg i det åbne
land, inden disse kommer ud i ’almindelig’ offentlig høring.
Dilemmaer og kompromiser
På Fanø og de andre vadehavsøer er stranden et populært
sted at opholde sig for mange interessegrupper. Badegæster
og soldyrkere er i overtal i højsæsonen. Men også ryttere,
hundeluftere, surfere og buggy-kørere benytter sig af plad-
sen og vinden. Samtidig er det tilladt at køre bil på stranden.
Oprindeligt var stranden faktisk den eneste vej fra Nord-
by til Sønderho inden anlæggelsen af landevejen på Fanø.
Mange turister, især tyske, undrer sig over, at bilkørsel er
tilladt på stranden. Men med alle de biler, der kommer til
Fanø i sommerhalvåret, ville landevejen ikke kunne bære
presset, såfremt man forbød biler på stranden. Samtidig vil-
le det være nødvendigt med parkeringspladser for strand-
gæsterne. Og hvor skulle de placeres? Klitterne og de bag-
vedliggende vådområder indeholder truede og beskyttel-
seskrævende dyre- og plantearter. Så kunne man, som på
andre øer, helt forbyde biler, eller etablere faciliteter, så
turisterne kan efterlade bilen i Esbjerg og cykle eller køre
bus rundt på Fanø. Men for det første ville færgeriet i så fald
miste en meget betydelig indtægtskilde på overfarten. Det-
te ville formentlig resultere i færre afgange, hvilket ville
gøre det svært for de fastboende at pendle til Esbjerg, som
mange gør. Dermed ville frygten for fraflytning være reel.
For det andet er en stor del af Fanøs kundegruppe sommer-
huslejere, der bogstaveligt talt pakker bilen med fødevarer
og de fleste dagligdags fornødenheder, og som realistisk set
næppe ville kunne transporere deres bagage i en bus.
Det er altså temmelig kompliceret, hvis man ønsker at
begrænse antallet af biler på Fanø. I byerne, hvis gader er
85
1...,75,76,77,78,79,80,81,82,83,84 86,87,88,89,90,91,92,93,94,95,...176