forbliver dermed det vigtigste sammenligningsgrundlag, og
som der her er blevet redegjort for, har det nye mønster ikke
været ubetinget positivt.
Alt i alt står det klart, at der er sket betydelige forandrin-
ger i rejsemønstrene inden for passagertrafikken mellem
Esbjerg og England indenfor de sidste år, og det vil antage-
lig være en udvikling, som fortsætter. Mens man hos DFDS
er tilfredse med resultaterne af omlægningen på ruten
Esbjerg-Harwich
38
, har Ryanair i mellemtiden påbegyndt
endnu en driftseffektivisering. Således lukkedes ruten mel-
lem Esbjerg og Stansted pr. 19. januar 2005 samtidig med,
at selskabet åbnede en ny rute mellem Esbjerg og London,
Luton
39
. Denne omlægning må nok tages som udtryk for en
fremtidig satsning på ruten fra Esbjerg. Det kan selvfølge-
lig få yderligere positiv effekt på lufthavnens aktivitetsni-
veau, men mon ikke offshoreflyvningerne - set i lyset af
Ryanairs begrænsede økonomiske effekt for lufthavnen -
fortsat vil være det altafgørende fundament for Esbjerg
Lufthavns driftsøkonomi. Afslutningsvis må man ligeledes
overveje, hvorvidt det mon ikke også var netop den ekspan-
derende offshoreindustri, som i høj grad medvirkede til det
øgede antal britiske hotelbelægninger i Ribe Amt i 2001-02.
I al fald har nærværende undersøgelse ikke kunnet doku-
mentere, at Ryanair skulle yde et så omfattende bidrag her-
til, som det er blevet hævdet.
69
Med introduktionen af ro/pax-konceptet og indsættelsen af M/S ’Dana Sirena’ er tripturs-turisterne stort set forsvundet på ruten mellem
Esbjerg og Harwich.
1...,59,60,61,62,63,64,65,66,67,68 70,71,72,73,74,75,76,77,78,79,...176