Mine forældre må have haft en god tro på, at de var i
stand til at klare arbejdet på Sømandshjemmet, men de hav-
de også en god støtte i deres barndomshjem, der var fyldt
med hjertevarme, og hvor gudsfrygt og nøjsomhed var en
dyd. Vore forældre var altid optaget af deres mange gøremål
i forbindelse med Sømandshjemmets drift, og vi børn syn-
tes ofte, at det havde været rart med et familieliv, som vi så
udfolde sig i vore kammeraters hjem. Alligevel fik vi en
barndom, som jeg tror, kun få har haft bedre. Vore forældre
indviede os i al deres gøren og laden, så vi følte os som en
del af huset og mærkede den varme og tillid, der var mel-
lem havnens folk.
Skipperskolen
Skipperskolen havde lokaler på Sømandshjemmets første
sal. Der var sætteskipperskolen, som havde semester fra no-
vember, og »den lille«, som kystskippereksamen blev kaldt,
der begyndte efter nytår. De havde hver sit lokale på første
sal adskilt af en foldedør. Sætteskipperne havde den store
sal på 31 m
2
med plads til 24 elever, og kystskipperne hav-
de den lille sal på 20 m
2
med plads til 16 elever. Det er utro-
ligt, at der har været så mange elever på så snæver en plads,
og når man besøger huset i dag, synes det helt uvirkeligt, at
det har kunnet lade sig gøre at afholde skipperskole på før-
ste sal, hvor der også var to værelser til udlejning samt mine
forældres stuer og soveværelse.
Det var mest unge fiskere, der gik på skolen, men der var
også elever fra coasterflåden til sætteskippereksamen. Der
var altid udlejet værelser til eleverne, som kom fra mange
forskellige steder i landet. Det var først senere, der blev
oprettet skipperskoler i Hvide Sande og Thyborøn. Eksa-
men blev afholdt i marts måned med grøn dug på eksa-
mensbordet og stor nervøsitet blandt eleverne. De unge
piger på hjemmet har mange gange serveret rå æggeblom-
mer for de unge fiskere på eksamensdagene, da det efter si-
gende skulle være godt for at holde nerverne i ro. Det var
mærkeligt for os børn at se eleverne udvise nervøsitet, for
vi kendte dem jo som stoute og hårde fiskere.
Ved hvert klasseværelses endevæg var der opsat en tavle
til brug i undervisningen med lærerens kateder foran. Ele-
verne havde hver sit bord med en hylde under bordpladen.
Ved skoleårets slutning blev bordbenene skruet af og lagt på
hylden under bordpladen, og når alt var pakket sammen, blev
det opbevaret i kælderen til næste skoleår. Så kunne loka-
lerne bruges til andre formål i mellemtiden.
I 1941 var der så mange elever tilmeldt sætteskipper-
eksamen, at kystskipperne måtte flytte om til lokaler på det
ny sømandshjem. Den store tilgang til skolen fortsatte, og
fra november 1946 flyttede hele skolen ud til Danmarks
Fiskerhøjskole i den gamle Esbjerg Arbejderhøjskoles byg-
ninger på Gl. Vardevej.
Forstanderen for skipperskolen var Alfred D. Lindquist.
D. stod for Dusinius, et navn han fik, fordi han var nummer
tolv i søskendeflokken, som dermed rundede dusinet. Lærer
for »den lille«, altså kystskippereksamen, var Sigurdsson,
der havde været forstander før Lindquist, men som havde
trappet ned på grund af alder. Efter eksamen var afholdt i
marts og frem til skolens start i november, var Lindquist be-
skæftiget som sygekassemand i Sygekassen af 1905, der
havde til huse i Danmarksgade. Ind imellem arbejdede han
med kompasafretning og brugte gerne svajepælen i Dok-
havnen til dette formål. Skolen havde depot af undervis-
ningsgrej i tårnværelset på første sal, et værelse der også
fungerede som Lindquists kontor. Hvis man var sendt i et
ærinde ind til Lindquist, skulle man være heldig, hvis man
kunne se ham for cigaretrøg. Han røg en cigaret i nogle få
sug, så der var tryk på.
Hver skoledag begyndte med morgensang og formanen-
de ord fra Lindquist til eleverne. Der var mødepligt til mor-
gensangen, og den skik fortsatte, efter at skolen i 1946 var
flyttet ud på Fiskerhøjskolen på Gl. Vardevej. Jeg gik selv
på skolen i 1948 og oplevede Lindquist for fuld udblæs-
ning, og jeg tror, at samtlige elever har haft en fornøjelig
skolegang hos ham. Hvordan Lindquist var endt i Esbjerg,
var vist en gåde for mange. Han var københavnerdreng alle
sine dage og det med et stort K. De fleste betragtede ham
som en original, vel nærmest på grund af hans jargon over
for alle, uanset hvem de var. Han kunne huske årstal på kon-
gerækker og alverdens begivenheder, og utallige er de hi-
storier, der er fortalt om ham af hans elever på skipperskolen.
129
1...,119,120,121,122,123,124,125,126,127,128 130,131,132,133,134,135,136,137,138,139,...216