nes at have tiltrukket en del af sidstnævnte gruppe som
minitrippere, er gruppen dog skrumpet betydeligt sammen-
lignet med situationen om bord på
Dana Anglia
, hvor den
udgjorde næsten halvdelen. Endvidere kunne minitrippernes
utilfredshed med underholdningsudbuddet om bord pege i
retning af, at denne rejseform - i hvert fald for
Dana Sire-
na’s
vedkommende - efterhånden må vige til fordel for den
rene transportrejse.
Afslutning
Hvilke erfaringer kan man drage af den konceptmæssige
ændring på DFDS’ Englandsrute fra Esbjerg?
Et af de mest markante fællestræk efter omlægningen er,
at næsten samtlige besætningsgrupper giver udtryk for, at
hverdagen er blevet mere stresset. En del af denne udvik-
ling lader sig formentlig forklare med, at der endnu er me-
get nyt, som ikke er blevet indarbejdet i de faste rutiner.
Større betydning har den relativt kraftige reduktion af visse
besætningsgrupper dog antagelig haft. I visse afdelinger har
det medført, at basale opgaver som f.eks. vedligeholdelse
har måttet skubbes til side til fordel for den daglige drift, og
det har sine steder medført frustrationer. Den reducerede
besætningsstørrelse opfattes dog ikke udelukkende nega-
tivt. På tværs af faggrupperne beretter flere besætnings-
medlemmer således om et mindre hierarkisk system end
tidligere - og om en bedre social stemning om bord. Med
den nye driftsform er man blevet mere afhængige af hinan-
den, og som noget særligt fremhæves forholdene med fæl-
les messe og opholdsrum, der af alle opfattes som et stort
fremskridt i forhold til tidligere tiders separate afdelinger
for officerer og menige. Ligeledes ser mange indkøringspe-
rioden om bord på
Dana Gloria
som et særdeles fornuftigt
træk fra rederiledelsens side.
Selv om mange elementer i omlægningens proces og
resultater således opleves ens, er der også nogle punkter,
hvor meningerne er mere delte. Det gælder særligt, når ta-
len falder på personalepolitik og den interne kommunikati-
on med rederiet. Overordnet set deler meningerne sig her i
tre grupper: åbenlys kritik af de gældende forhold, enighed
i hovedlinjerne, og så en stor mellemgruppe, hvor tingene
forsøges set fra begge sider. Blandt kritikerne synes de pri-
mære argumenter at være mangel på sikkerhed i ansættel-
sen og mangel på klare udmeldinger fra rederiets side. Om-
vendt afviser tilhængerne disse synspunkter og fastholder,
at kommunikationen mellem rederi og skib fungerer på
bedste vis. Disse meningsforskelle afholder dog ikke de
selv samme personer for i fællesskab at rose DFDS’s nye
strategiske satsning med indsættelsen af
Dana Sirena
. Det-
te er i øvrigt et udsagn, der går igen over alt på skibet - vis-
se steder endog med den tilføjelse, at det burde man have
gjort forlængst.
Blandt passagererne er holdningerne til det ny koncept
også delte. Passagerer, der primært ser overfarten som en
nem måde at medbringe egen bil, synes glade for den kor-
tere overfartstid og lægger mindre vægt på komforten om
bord. Omvendt er det blandt mange passagerer med tripturs-
erfaring fra
Dana Anglia
generelt holdningen, at der om
bord på
Dana Sirena
er for få underholdningstilbud, og
særlig savnet er biografen, som for mange af passagererne
var et fast element, når de rejste med
Dana Anglia
. Denne
mangel vil dog efter al sandsynlighed snart blive udbedret -
i hvert fald har der været forlydender fremme om, at rede-
riet vil udvide med en biograf om bord på
Dana Sirena
.
Efter et par dage om bord er man ikke i tvivl om, hvor
opmærksom besætningen er på passagerernes forhold og
reaktioner. Der er en stærk bevidsthed om kundernes betyd-
ning for den videre udvikling, og det har på tværs af alle
besætningsgrupper bevirket et stærkt samspil med fokus på
at tilpasse ro/pax-konceptet til at være en holdbar og attrak-
tiv løsning for såvel passager- som godstrafik. Som partner
i disse bestræbelser indgår også rederiledelsen, der træffer
beslutninger til forbedringer ud fra den kommunikation,
som man modtager i form af ris og ros til det nye koncept.
Dette fælles engagement om konceptudviklingen skal
naturligvis ses i lyset af, at indførelsen af ro/pax ikke bare
er et forsøg på at bedre økonomien i Englandstrafikken,
men derimod et koncept, der - rigtigt udviklet - vil kunne
nyttiggøres på mange andre DFDS-ruter, og dermed stille
rederiet stærkere i den internationale skibsfarts stadig mere
intensive konkurrence. De observationer, som er gjort på
113
1...,103,104,105,106,107,108,109,110,111,112 114,115,116,117,118,119,120,121,122,123,...216